Monday, February 11, 2013

Arnab-arnabku di Malaysia..


alkisah tentang arnab aku kat kampung..:) dulu masa zaman-zaman sekolah menengah , aku selalu la bela arnab.. beranak pinak jugak la... tp bila aku menyambung pengajian selepas tamat spm, habis mati arnab-arnab aku..bukan takde orang jaga, tapi tak tahu la ape sebabnya.mungkin tak cukup kasih sayang kot.hehe.. sepanjang aku takde kat umah,selalu la adik -adik aku beli arnab ,tapi tak pernah beranak..last-last berakhir dgn kematian.. pastu beli pulak,tp mcm tu jugak kesudahannya.. akhirnya.. hujung tahun lepas ,adik aku beli lagi 2sepasang...tapi tak lama pastu ,yang jantan keduanya mati... tinggal la janda 2ekor.. dan sekor lagi arnab muda ( betina jugak)..

dan awal bulan puasa tahun lepas ,aku pon balik malaysia.. bila balik aku pon cuba la kawinkan yang betina 2 ekor tu.. yang jantan,pinjam ngan jiran sebelah... dan hasilnya,alhamdulillah... kalau tak silap, 16 ekor kesemuanya bilangan anak yang dilahirkan..arnab betina muda sekor lagi pon beranak  jugak... ... 

size babies time last day aku kat rumah




dan dibawah ini pulak, gambar-gambar latest yang sempat dikirimkan oleh adik aku... :) dah besar da pon ...tak cam dah aku,sebab dah besar dan banyak sangat...  ni pon dah tinggal 2/3 daripada jumlah asal.. 1/3 lagi mati kesejukan time musim tengkujuh baru-baru ni.

















induk

semoga semuanya membesar dengan sihat dan gemuk... dah berkira-kira kalau aku jadi balik hujung tahun ni, kenduri satey arnab la jawabnya..hehe~


2 comments:

  1. nak bersatey ajak lew kitew.. hahaha

    ReplyDelete
  2. haha.. ofcos la mal.. tukang semelih xdtg,cne nak mkn satey..jd mmg kena dtg la..heehee

    ReplyDelete